Consument doet steeds meer beroep op vastgoedmakelaar

Consument doet steeds meer beroep op vastgoedmakelaar

De verkoop van een huis wordt meer en meer geregeld door een vastgoedmakelaar. De laatste tien jaar ging het om 44 procent van de overeenkomsten. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Test-Aankoop, waarbij 3000 Belgen ondervraagd werden over hun woning. Eerder sectoronderzoek sprak van 40 procent van de consumenten die de afgelopen jaren een vastgoedmakelaar inschakelde. "Dat dit percentage blijft stijgen, is het bewijs dat de professionalisering van de sector duidelijk gewaardeerd wordt door de vastgoedconsument", aldus BIV-voorzitter Luc Machon.

Tegenover de stijging van het aantal mensen dat beroep doet op een makelaar, staat volgens de studie een daling van het aantal consumenten dat zijn of haar woning zelf verkoopt: van 42 procent van alle verkopen tot 37 procent in de voorbije tien jaar. Meer mensen kiezen dus voor een makelaar, en daar zijn twee belangrijke redenen voor: de zoektocht naar mogelijke kopers kunnen uitbesteden en hulp krijgen bij de praktische beslommeringen die een verkoop met zich meebrengt. In het overgrote deel van de gevallen kreeg de makelaar trouwens het exclusieve recht om de woning te verkopen.

Opmerkelijk is wel dat een makelaar gemiddeld 5,5 maanden nodig zou hebben om een pand te verkopen, terwijl dat bij een verkoop door de eigenaar zelf of via een notaris in veel gevallen in minder dan vier maanden beklonken was. Daartegenover staat echter wel dat een vastgoedkantoor garant staat voor meer potentiële kopers: gemiddeld 9,5 gegadigden, tegenover 8 via de notaris en 8,5 indien de eigenaar zelf verkocht. "Daar speelt uiteraard de ambitie van de makelaar", zo stelt Machon. "Zolang het bij gezonde ambitie blijft, is dat enkel een pluspunt."

Ook zou men iets meer van zijn initiële verkoopprijs moeten afdoen wanneer men in zee gaat met een makelaar (7,69 procent) in plaats van met een notaris (5,68 procent).

Verkoper meer tevreden dan koper

In het algemeen ligt de tevredenheid van de respondenten over hun makelaar of notaris op een aanvaardbaar niveau, zo concludeert de studie. Wel zouden mensen die hun woning via een makelaar verkopen iets meer tevreden zijn dan kopers: die laatste geven zo een score aan van 6,13 op 10; bij verkopers bedroeg dat 6,95. Al is het misschien wel logisch dat iemand die net geld heeft ontvangen meer tevreden is, dan wie heeft moeten betalen.

Kopers die een makelaar onder de arm nemen, zijn volgens het onderzoek het meest te spreken over de mogelijkheid die ze kregen om de woning te bezichtigen en over de hulp die ze kregen voor de nodige contracten. Bij de verkopers lag de tevredenheid over de diverse diensten bijna altijd hoger indien werd gewerkt via een makelaar dan indien via een notaris, al vertaalt zich dat niet meteen in de eindscore.

De tevredenheid drukt zich ook uit in de mate waarin de bevraagden een beroep zouden doen op dezelfde makelaar of notaris, mochten ze opnieuw een huis kopen of verkopen. Ongeveer de helft, zowel voor makelaars als notarissen, zou inderdaad opnieuw een professional inschakelen. Zo'n drie op de tien zouden het, mochten ze opnieuw de keuze hebben, echter zonder de hulp van een notaris of makelaar doen. "We gaan zeker de goede weg op", aldus Machon. "Maar dit wijst er eveneens op dat er nog werk aan de winkel is."

Huizenjacht steeds meer online

Nog interessant: de zoektocht naar een eigen huis, die speelt zich voor de Belgen steeds meer af op het internet. 15 procent van al de respondenten zegt zijn of haar woning op het spoor te zijn gekomen via het internet. Van de mensen die hun huis de jongste tien jaar kochten, is dat percentage zelfs al meer dan verdubbeld tot 33 procent. De "oude" manier om een woning te vinden – via te koop-borden of via advertenties in de krant – geraakt ietwat in onbruik, zo besluiten de onderzoekers.

Bron: Budget & Recht